Hello!!!

Hello..



Selamat datang ke blog ini...



Jaga blog ini baik-baik atau tidak saya akan CINCANG ANDA!!!



Sunday 18 July 2010

Hmmm...Dikir Barat???

Hi semua...

Hari ini,saya akan berbincang tentang Dikir Barat...Apa tu?...>-<

Ceritanya seperti ini...

Dari apa yang saya tahu,dikir barat berasal dari negeri Kelantan dan ia disampaikan secara berkumpulan...

Kumpulan ini diketuai oleh tukang karut dan Tok Juara...

Tukang karutnya dan Tok Juara akan memulakan nyanyian diikuti dengan awak-awak yang menyanyi sebagai penyanyi latar...Kesian... :(

Hanya itu sahaja yang saya tahu tetapi saya telah dapat lebih banyak maklumat dari Wikipedia dan dari apa yang dicatat,ianya wujud di kalangan masyrakat biasa di kawasan kampung dan pinggir bandar...

Mereka akan mengarut...Saya pun sendiri tak tahu kenapa...Secara balas-balas dan akan diikuti dengan awak-awak yang akan mengikuti nyanyian mereka dengan suara yang lantang dan kuat...Ia boleh dipersembahkan sebagai hiburan ataupun di dalam pertandingan...Ia selalunya dimainkan di majlis perkahwinanDikir barat adalah permainan yang baru jika dibandingkan dengan permainan yang lain...

Di Kelantan,ia dikenali sebagai dikir barat tetapi kalau di Selatan Thai,ia dikenali sebagai dikir karut...Itu sahaja yang saya dapatkan dari Wikipedia.

Sampai kita berjumpa lagi di lembaran yang akan datang...

Lots of Love...

Putri


No comments:

Post a Comment