Hello!!!

Hello..



Selamat datang ke blog ini...



Jaga blog ini baik-baik atau tidak saya akan CINCANG ANDA!!!



Wednesday 21 July 2010

Wayang kulit tu ape???







Hi semua!!!

Hari ini saya akan berbincang mengenai wayang kulit.

Wayang kulit berasal dari Asia Tenggara.Tetapi,menurut apa yang saya dapat dari lelaman web,ia tidak mengatakan negara mana yang menghasilkan wayang kulit ini.









Wayang kulit...
Wayang kulit selalunya dimainkan di Jawa timur dan tengah di Indonesia...

Di Singapura pula jarang kita akan melihat wayang kulit sebegini kerana ia tidak diamalkan sangat di Singapura.Kita akan dapat melihat wayang kulit seperti ini jika kita ke seberang tambak seperti Malaysia,Indonesia dan Thailand.Tetapi,saya memerhatikan yang Indonesia yang banyak memainkan wayang kulit di acara-acara tertentu seperti menyambut hari ulang tahun para pembesar negara...Di Terengganu dan Kelantan selalunya ada pementasan wayang kulit.Saya juga pernah menonton wayang kulit semasa saya berada di Terengganu pada Jun lalu...Bagi saya,wayang kulit MEREPEK SEH...SANGAT,SANGAT MEMBOSANKAN...









Beginilah rupa bonekanya yang dimainkan oleh dalang di sebalik tabir.

Dari apa yang saya tahu,wayang kulit mengisahkan tentang dewa-dewa dan raja-raja...

"Raja mana?"tanya P.Ramlee.
"Raja Kapur!"jawab Aziz Satar...

Apa yang saya melalutkan ni?

Oklah,berbalik kepada topik ini...

Wayang kulit dimainkan akan dimainkan di belakang kelir,yang dibuat daripada kain putih.Yang menjadi dalang(orang yang memegang dan mengerakkan boneka )juga adalah narator wayang kulit.Alat gamelan akan digunakan sebagai muzik latar.Di belakang pula akan diletakkan cahaya lampu atau lampu minyak(ataupun lebih dikenali sebagai lampu pam) supaya akan kelihatan bayang-bayang boneka yang dimainkan...Untuk memahami sebuah cerita itu,kita haruslah memahami tokohnya dahulu...
Oklah,semoga kita bertemu di halaman yang akan datang.
Sayonara!!!Bye!!!
Lots of love,
Putri






No comments:

Post a Comment